Soekot is vooral een feest dat thuis gevierd wordt, met veel gasten. Het eten van een maaltijd in een dergelijke hut geldt al als vervulling van het gebod, hoewel het er meer mee overeenkomt als men, indien mogelijk, ook erin overnacht, wat ook wel wordt gedaan.

Vier producten van bomen...
worden gebruikt om daarmee zeven dagen lang voor God vreugdevol te zijn. Deze vier boomproducten, ook wel de vier soorten genoemd, zijn:
loelav : 1 zeer lange palmtak
hadassiem : 3 mirtetakken
aravot : 2 beekwilgtakjes
etrog : 1 grote en geurige citrusvrucht
1+3+2+1 = 7...

Hadassiem, aravot en loelav worden tezamen gebundeld...
terwijl men de etrog ertegenaan houdt.
De bedoeling is dat men tijdens het lezen van bepaalde Psalmen in alle vier windrichtingen - naar boven en beneden, naar voren en achteren - zwaait met deze bundel. De symbolische betekenis hiervan is dat men God vraagt voor al het groen te zorgen. Deze zwaaiende beweging staat bekend als het ´sjokkelen´ [zwaaien] met de loelav.
-
Met deze ´arba'a miniem´...
wil men bovendien een bepaalde symboliek van het Joodse volk uitdrukken:
de etrog [1 citrusvrucht]
is geurig en smakelijk
= die Joden die zowel de Thora bestuderen als dat ze hem ook toepassen
de loelav [1 palm]
is geurloos, maar wel smakelijk
= die Joden die zich hoofdzakelijk beperken tot Thorastudie
de hadassiem [3 mirtetakken]
zijn geurig, maar smaakloos
= die Joden die niet aan Thorastudie doen, maar hem wel toepassen
de aravot [2 beekwilgtakjes]
missen beide
slaat op die Joden die noch de Thora bestuderen noch hem toepassen
Echter...
vanwege het feit dat ze alle vier tezamen worden genomen...
vult de een aan wat de ander mist.
Zodoende bereikt het Joodse volk als geheel toch hun doel:
namelijk de Thora bestuderen én hem toepassen.

~wikipedia~
Geen opmerkingen:
Een reactie posten