In 1838...
besloot de Britse regering...
dat er een reguliere scheepsverbinding moest komen tussen Engeland en de Canadese stad Halifax, onder andere om post te vervoeren. De in Canada geboren Samuel Cunard won het contract om deze scheepsverbinding te verzorgen.
-
In 1840...
ging de rederij van start met een viertal houten stoomschepen, waaronder de Britannia, toentertijd een van de eerste trans-Atlantische passagiersschepen ter wereld. De vier schepen waren vergeleken met hun concurrenten uit de tijd niet opzienbarend. Toch werd de rederij een succes omdat de verbinding frequent en betrouwbaar was. Zo hamerde Cunard meer op veiligheid dan op snelheid.
Vanaf 1863...
voer Cunard ook tussen Liverpool en New York.
In deze periode werden de houten schepen vervangen door metalen schepen.
Samuel Cunard overleed in 1865.
-
Vanaf 1871...
kwamen er geduchte concurrenten op de postdienst tussen Liverpool en New York, waaronder de Norddeutscher Lloyd en de White Star Line. De rederijen concurreerden tot 1900 alleen met de algemene scheepstonnage, maar...
toen Cunard in 1907...
de RMS Lusitania in gebruik nam...
begon ook de White Star line reuzenschepen te bouwen, onder andere de RMS Titanic. Cunard ontving in deze periode subsidie van de Britse regering, aangezien de concurrentie ook een prestigestrijd tussen landen was geworden.
In de Eerste Wereldoorlog deden Cunard-schepen dienst als troepentransportschepen of hospitaalschepen. Na de oorlog kreeg Cunard de Imperator van HAPAG als oorlogsbetaling van de Duitsers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten